search
Sök
menu
Meny
Skriv ut Tillbaka till listan

Kommunsekreterare

#LI-priority
FörvaltningStadskontoret
ArbetsplatsKanslienheten
AnställningsformTillsvidare
Omfattning100
Tillträdesdag2019-01-01 eller enligt ö.k.
Sista ansökningsdag2018-11-01
Referensnr18-04-0039
Publicerad2018-10-09
Förvaltning
Stadskontoret
Arbetsplats
Kanslienheten
Anställningsform
Tillsvidare
Omfattning
100
Tillträdesdag
2019-01-01 eller enligt ö.k.
Sista ansökningsdag
2018-11-01
Referensnr
18-04-0039
Publicerad
2018-10-09

Arbetsplatsbeskrivning
Kommunens verksamhet sträcker sig över ett brett område vilket ställer höga krav på en kvalitativ och effektiv ärendeberedningen. Kanslienheten ansvarar för administrativt stöd till förtroendevalda och medarbetare i kommunen likväl som att lämna information till invånarna och näringslivet. Det finns två kommunsekreterare i kommunen med uppdrag att ge ett effektivt beslutsstöd till förtroendevalda samt vid olika politiska sammanträden.

Arbetsuppgifter
Hos oss får du ett omväxlande arbete med goda möjligheter för personlig utveckling. Arbetet innebär att sammanställa kallelser, ge stöd till förtroendevalda före, under och efter sammanträden samt att ta fram underlag för det slutliga protokollet.

Du utgör ett viktigt stöd i den löpande beredningsprocessen för t.ex. kommunalråd och kommunalrådssekreterare samt arbetar nära kommunstyrelsens diarium och kommunens juristfunktion. Du arbetar nära din kommunsekreterarkollega som idag är sekreterare i kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.

Du kommer även ha en viktig roll i utvecklingen av ärendehanteringen i kommunen. Under 2018 har vi påbörjat ett utvecklingsarbete som bl.a. innebär att vi kommer byta ärendehanteringssystem i början av 2019.

Den exakta inriktningen på tjänsten beror delvis på din kompetens och erfarenhet men även på hur den politiska organisationen formas inför den kommande mandatperioden.

Kompetenskrav
Du har en högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning och erfarenhet av nämndadministrativt arbete inom en politisk styrd organisation. Du har goda kunskaper inom office-paketet. Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete är meriterande. Har du erfarenhet av ärendesystemet Evolution eller motsvarande så är det positivt. Vi ser det även som positivt om du har erfarenhet av att arbeta med val till riksdag, landsting och kommun.

Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift, är tydlig och har en hög grad av servicevilja. Som person är du lugn och tillmötesgående med en vilja att uppnå resultat. Du har lätt för att samarbeta, arbetar naturligt bra med andra människor, är strukturerad och noggrann. Du är duktig på att planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och uppnå en hög kvalitet. Du tycker om att arbeta i en verksamhet som är under förändring och utveckling.

Upplysningar
Tf enhetschef Tomas Björk, tfn 036-10 55 46
Fackliga företrädare Stadskontoret

Om oss
Jönköpings kommun
Jönköping är en av Sveriges tio största kommuner, med över 135 000 invånare. Jönköping är en av landets ekonomiskt starkaste regioner och växer med 1 500 personer om året. Kommunen är en attraktiv tillväxtregion och regionalt centrum i ett av Sveriges tätaste företags- och entreprenörsområden.
I Jönköpings kommun arbetar drygt 12 000 personer för att medverka till att alla invånare får en bra service och ett likvärdigt bemötande. Kommunen är vackert belägen vid Vätterns sydspets. Det kuperade och natursköna läget ger de allra bästa förutsättningarna för ett attraktivt boende och en innehållsrik fritid.
Stadskontoret
Stadskontoret är den centrala förvaltningen i kommunen och kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges serviceorgan. Vi är också en strategisk lednings- och utvecklingsresurs för hela kommunen.

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.