search
Sök
menu
Meny

Uppskattad sommarskola för nyanlända

Rektor Malin Håård inviger utställningen med sommarskolans alster tillsammans med två elever

- Sommarskolan har varit fantastisk! Jag vill verkligen tacka dem som har ordnat detta. Det säger Ali, en av de 260 nyanlända elever som under fyra veckor gått i sommarskola på Junedalsskolan. Han har intensivläst slöjd för att få ett betyg i ämnet.

Ali och hans träslöjdsalster

Det råder full aktivitet på Junedalsskolan. Sommarskolan lider mot sitt slut och eleverna håller som bäst på att avsluta sina uppgifter. I ljushallen invigs en utställning med alster som de elever som läst bild och slöjd skapat. I morgon väntar avslutning med grill, alkoholfria drinkar och dans.

Att byta sol och ledighet mot några veckors extra skolgång var Ali och Alirezas egna val. De behövde båda få betyg i slöjd och har därför haft två veckors syslöjd och två veckors träslöjd på  sommarskolan.

Varierande kunskapsnivåer

Sommarskolan är helt frivillig och vänder sig till elever som är 12-21 år gamla. Eleverna är där för att förbättra och fördjupa sina kunskaper i svenska, engelska och matematik, så att de ska klara grundskolans mål i årskurs 9. Flertalet går i någon av kommunens grundskolor och kunskapsnivåerna varierar stort.

- Vi har elever som är runt 20 år som aldrig tidigare gått i skola, som varken kan läsa eller skriva på sitt hemspråk. De kämpar för att nå målen i årskurs 3. Sedan har vi elever som har en jättebra skolbakgrund som ligger långt fram i både engelska och matematik, men som behöver mycket svenskaundervisning, berättar Malin Håård, rektor för sommarskolan.

Elevernas ordinarie lärare har fått skatta hur väl eleverna svarar mot målen i årskurs 3, 6 eller 9. Utifrån kunskapsnivå har de delats in i olika grupper där alla läser mot samma mål, något som underlättar undervisningen, menar Malin Håård.

- Då utgår man från de nationella proven i årskurs 3, 6 eller 9. Eleverna gör inga prov, men vi har dem som utgångspunkt. Det hjälper oss att säkerställa en hög kvalitet i undervisningen.

På sommarskolan finns också möjlighet att intensivläsa bild, slöjd eller hem- och konsumentkunskap. Eleverna läser under sommarveckorna in hela högstadiets timplan och kan därefter betygssättas.

Alireza och hans syslöjdsalster

Eftertraktade tjänster

Att arbeta på sommarskolan är attraktivt. Hela 125 personer sökte de 35 tjänsterna, de allra flesta lärare eller lärarstuderande. Halva personalgruppen jobbade även förra sommaren.

– Det finns ett stort intresse bland många som jobbar i skolan att möta de här eleverna. Många vill arbeta med ett nytt arbetsområde och tycker att det är spännande att möta en ny grupp av barn och ungdomar. Sen är det också en otroligt varm grupp barn och ungdomar att jobba med. De vill verkligen ta till sig av kunskap och det gör jobbet som lärare och rektor väldigt tacksamt, säger Malin Håård.

För Ali, Alireza och deras kompisar väntar nu några veckors välförtjänt sommarlov innan skolan sätter igång igen. Ali vet inte riktigt vad han ska hitta på. Alireza har inte heller någon direkt plan. Han ska vara hemma, träffa kompisar, spela fotboll och träna.

Sommarskolan i korthet

  • Undervisning för 260 elever i åldrarna 12-21 år.
  • Har pågått under fyra veckor, v. 26-29 med undervisning måndag-fredag, kl. 9-15.
  • Merparten av eleverna har läst svenska som andraspråk, engelska och matematik.
  • Cirka 65 elever har intensivläst något av ämnena bild, hem- och konsumentkunskap eller slöjd och under sommarskolan läst in hela högstadiets timplan.
  • Ett hundratal elever har haft simträning vid två tillfällen per vecka.

Publicerad: 2018-07-19 11.52