search
Sök
menu
Meny

Ny visuell identitet för Jönköpings kommun

Blå flagga med kommunens nya logotyp på.

Jönköpings kommun har fått en ny visuell identitet i form av en justerad logotyp, nya typsnitt och nya profilfärger.

Utvecklingen inom kommunikationsområdet går i en rasande fart. Ny teknik, nya kanaler och den omfattande digitaliseringen ställer nya funktionskrav på grafisk form. I kommunens gamla grafiska profil från 2003 saknas stöd och tillämpningar för hur kommunen ska upplevas och synas i digitala sammanhang. Den visuella identiteten upplevs också som åldersstigen och saknar tillämpningar som är betydelsefulla för en effektiv och tydlig kommunikation.

– Vi behöver en grafisk profil som är i takt med tiden och som fungerar på digitala plattformar både vad gäller funktionalitet och visuellt uttryck, säger kommunens kommunikationschef Daniela Hammer.

Med ett kommunfullmäktigebeslut i ryggen startar nu införandet av den nya visuella identiteten. I mitten av april byts logotyp, typsnitt och färger i kommunens digitala kanaler. Exteriöra och interiöra skyltar, trycksaker och kläder med kommunens gamla grafiska profil ersätts efterhand.

– Vi byter inte ut allt som har vår gamla profil, utan vi kommer successivt att byta till den nya när vi behöver beställa nytt. Det är inte ekonomiskt försvarbart att göra på något annat sätt i vår stora organisation. Det innebär att det kommer att ta flera år innan den nya visuella identiteten har slagit igenom på bred front. Men på digitala plattformar kommer den att slå igenom fort, säger Daniela Hammer.

Publicerad: 2018-04-18 11.06