search
Sök
menu
Meny

Lilla Violen och Scandic Elmia fick tillgänglighets- och bemötandepriset

En banderoll med texten tillgänglighets- och bemötandepriset 2017

I dag delade Jönköpings kommun för första gången ut ett tillgänglighets- och bemötandepris. Priset gick till Lilla Violen och Scandic Elmia för att de har speciellt god tillgänglighet för alla kunder.

Lilla Violen fick priset med motiveringen:

I butiken Lilla Violen ska alla känna sig välkomna. Kunden möts av en entré som är lätt att komma in i, ljudnivån är behaglig, det är lätt att nå varorna och personalen är hjälpsam. Lilla Violen har visat att den lilla butiken kan göra stor skillnad. Genom att ta hjälp av och fråga kunder med funktionsnedsättningar har butiken gått från en butik för några till en butik för alla.

Scandic Elmia fick priset med motiveringen:

Scandic Elmia har gjort ett föredömligt arbete kring tillgänglighet och bemötandefrågor. Hit kan du komma och bo med din ledarhund, det finns bärbara hörslingor och behöver du specialkost finns här något för alla. Smarta lösningar som en vibrerande väckarklocka med koppling till brandlarmet och att personalen är kunniga i tillgänglighetsfrågor visar på ett helhetstänk. Det finns en stor vilja att vara ett hotell för alla.

Övriga nominerade till tillgänglighets- och bemötandepriset 2017 var Rosegarden och Immanuelkyrkans café.

Publicerad: 2017-12-04 18.00